Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب| شبکه‌های اجتماعی: الگوهای نفوذ، نظارت و مقابله اطلاعات + دانلود فایل

معرفی کتاب| شبکه‌های اجتماعی: الگوهای نفوذ، نظارت و مقابله اطلاعات + دانلود فایل
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۰

کتاب شبکه‌های اجتماعی: الگو‌های نفوذ، نظارت و مقابله اطلاعات دارای سه بخش است که در آن‌ها به بررسی مدل‌سازی ریاضی شبکه‌های اجتماعی، مدل‌های نفوذ اطلاعاتی، نظارت و مقابله اطلاعات پرداخته می‌شود.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، کتاب‌هایی را در این عرصه معرفی می‌‎کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب - شبکه‌های اجتماعی آنلاین برای برقراری ارتباط، تبادل نظر و کسب اطلاعات ایجاد شده‌اند اما اخیرا از آن‌ها به عنوان وسیله‌ای برای کنترل و مقابله با اطلاعات استفاده می‌شود. آن‌ها به یک ابزار نفوذ اطلاعاتی قدرتمند مخصوصا برای کنترل افراد، گروه‌های اجتماعی و به طور کل جامعه و هم‌چنین به میدان نبرد جنگ اطلاعاتی (جنگ‌های سایبری) تبدیل شده‌اند.

شبکه‌ها ارتباطی از زمان‌های قدیم وجود داشته‌اند: شبکه راه‌ها در رم باستان، شبکه‌های پستی در قرون وسطی، شبکه‌های راه آهن، تلگراف و تلفن. از جدیدترین دستاورد‌ها باید به شبکه‌های مخابراتی اشاره کرد. هر نوع از شبکه جدید به تسهیل برقراری ارتباط بین افراد و پیشرفت شبکه کمک کرده است.

در عین حال، مانند هر پدیده دیگری، توسعه شبکه دارای تأثیرات منفی و مثبت بوده است. برای مثال، برخی از دانشمندان نوع جدیدی از برده‌داری را برای آینده پیش‌بینی می‌کنند که در آن، قدرت به تدریج به تصرف شبکه‌های جهانی و شرکت‌ها در می‌آید.

نکته قابل توجه این است که این فرایند در حال حاضر شروع شده است. چنین وضعیتی باعث کنترل تک‌تک افراد برای برآوردن الزامات خاصی خواهد شد. حتی اصطلاح نتوکراسی نیز در ادبیات آمده که شکل جدیدی از کنترل جامعه است و در آن، منابعی مانند ارز یا زمین، ارزشمند نیستند. آن چیزی که ارزشمند است، اطلاعات و داده و ساختار‌های مختلف برای ذخیره، پردازش و انتقال آن است. برای مثال، مفاهیم برند و لوگوی شرکت، نوع سازمان، فرهنگ و مهمانی‌ها و تعطیلات سازمانی، گسترده شده است. در پشت همه این مفاهیم، انگیزه‌ای وجود دارد و آن تحت نظر قرار دادن یک فرد، خانواده و محیط اجتماعی اوست.

دوربین‌های نظارتی تقریبا در همه جا از جمله خیابان‌ها، بانک‌ها، سوپرمارکت‌ها و غیره نصب و استفاده می‌شود. اطلاعات شخصی افراد حداقل در ده‌ها پایگاه داده و بانک اطلاعاتی ذخیره شده است. بسیاری از داده‌های شخصی را نیز می‌توان در فضای اینترنت یافت که افراد ممکن است حتی متوجه آن نشوند.

در بین شبکه‌ها، شبکه‌های اجتماعی آنلاین نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کند و هم‌چنان در حال رشد است: علاوه بر کارکرد‌های ارتباطی، تبادل نظر و کسب اطلاعات که دارد، اخیرا به شدت به عنوان ابزاری برای کنترل و مقابله با اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع، شبکه اجتماعی آنلاین به ابزار مهمی برای نفوذ اطلاعات به جهت کنترل یک شخص خاص و نظارت بر کار‌های او، گروه‌های اجتماعی و کل جامعه و هم‌چنین به میدان نبرد اطلاعاتی (جنگ‌های سایبری) تبدیل شده است.

به طور کلی در این کتاب، پیشرفت‌های جدید در حوزه‌های مختلف سیستم‌های عمومی، تصمیم‌گیری و نظارت پوشش داده می‌شود. هدف این است که به نظریه‌ها، طرح‌ها و دیدگاه‌های مربوط به حوزه هنر و پیشرفت‌های آینده در سیستم‌های مربوطه، تصمیم‌گیری، نظارت و فرایند‌های پیچیده و حوزه‌های مرتبط در زمینه‌های مهندسی، علوم کامپیوتر، فیزیک، اقتصاد، علوم اجتماعی و زیستی پرداخته شود.

این کتاب 158 صفحه‌ای برای دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، متخصصان فناوری اطلاعات و مدل‌سازی سیستم‌ها و فرایند‌های اجتماعی، مفید خواهد بود.

عنوان کتاب: شبکه‌های اجتماعی: الگوهای نفوذ، نظارت و مقابله اطلاعات

عنوان اصلی: Social Networks: Models of Information Influence, Control and Confrontation
نویسندگان: الکساندر جی چخارتیشویلی (Alexander G. Chkhartishvili)، دیمیتری آ. گوبانوف (Dmitry A. Gubanov) و دیمیتری آ. نویکوف (Dmitry A. Novikov)
سال انتشار: 2019
ناشر: Springer

دانلود کتاب